סינימה פרדיסו- ד | עמוד דיון
תמצית
סינימה פרדיסו- ד
התפרצות האש במקרא
סיכום
הדיון
למדו את מקור 4: כל העדה כולם קדושים (מחלוקת קורח ועדתו)
x
מה טענתו של קורח ? האם מדובר במאבק פוליטי או דתי?
40 תגובות
למדו את מקור 5: פרשת מות בני אהרון
x
מהי ה"אש הזרה"? מה חטאם של בני אהרון? האם מדובר על חטא?
מה התוצאה של מעשיהם וכיצד היא קשורה לכך?
20 תגובות
למדו את מקור 5 את הציווי לכהנים אהרון אחרי מות בניו
x
מה הקשר בין הסיבה של מות בני אהרון לציווי שהוא מקבל בעקבותיה?
האם יש כאן קשר במושג העבודה הזרה בהשראת סיפורי קורח ובני אהרון?
מהי הסכנה? מה האיום?
6 תגובות
כהן ברוריה רינת
טענת קורח כלפי משה ואהרן- מדוע תתנשאו על קהל ה'? הרי כל העדה קדושים.
המאבק הוא מעמדתי- דתי , שבירת המחיצות, אין צורך בגבולות היררכיים, אלא דמוקרטיה בה לכולם יש אפשרות להיות שווים מבחינה החברתית דתית
ונטורה שירה
למה שרק הכהנים יהיו קדושים, כולנו רוצים להיות קדושים, אלוהים נמצא בכל מקום ושייך לכולם
מינס מירב
טענתו של קורח היא שהרי כולם רוצים להיות בני האל קדושים, מדוע שאלוהים לא יהיה שייך לכולם? כולם רוצים בנוכחותו. זו טענה דתית ויכולה להתפרש גם כפוליטית
מינס יוגב
הוא חושב שלא רק הכוהנים רוצים להיות קדושים, אלא כל העם, ומדוע שאלוהים לא יהיה של כולם?
פרידמן מירי
טוענים שכל העדה, כולם קדושים. אין צורך בהיררכיה. מדוע תתנשאו?
הירשנבאום אסתי
כולם בני-אל, קדושים. מדובר בטענה דתית.
ונטורה בן אינוס ליאת
כולם רוצים להיות קדושים ולא רק הכהנים .אלוהים הוא אל של כולם.
נטע שמואל
טענתו של קורח הייתה כי משה ואהרון מתנאים על העם.
המאבק מוגדר דתי משום שמדובר במחיצות לה' כלומר אין מחיצות וכולם יכולים לפנות אליו.
מודגש כי אין צורך בהיררכיה למה עליהם להתנשא מעל כולם?
ערן קרני
המאבק הינו בבסיסו דתי. הרצון לשרת את ה' ללא מעמדות ואין צורך בהתנשאות הזו (של משה ואהרון מעל כולם)
ג'קסון יונתן אלון
הוא טוען שכולם קדושים ז אין להם למה להתנשא
אשכנזי עמית
המאבק הוא מאבק דתי כי הקורא רוצה שכולם יהיו קדושים ולא רק הכהנים
שי שמואלי
מדובר במאבק דתי קורח טוען למה רק הכוהנים יהיו קדושים בורא עולם נמצא מסביב
חג'ג' אורי
טענתו של קורח היא שכולם רוצים להיות קדושים ולא רק הכהנים. מדובר במאבק דתי כי כוונתו היא שהשם שייך לכולם.
אושריאל דוד
קורח יוצא בטענה אל משה וכל שבט לוי אשר נבחרו לשרת בקודש, ובעצם תפקידם נוצרת התנשאות העל העם בשל קרבתם לאל, מאבקו של קורח מסתמן כמאבק דתי אך יש בו סממני קינאה ורצון לשפר מעמד וזכויות של עדתו בקרב בני ישראל.
סבג ישראל
המאבק הינו בבסיסו דתי. הרצון לשרת את ה' ללא מעמדות ואין צורך בהתנשאות הזו (של משה ואהרון מעל כולם)
בוקובזה נלן
טענת קורח-" כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה ' מדוע תתנסו על קהל ה". כולם רוצים להיות קדושים ולא רק הכוהנים המאבק הוא דתי
אביתר סליק
טענתו של קורח היא שבעצם כולם רוצים להיות בני האל ושאין שום סיבה שאלוהים לא יהיה שייך לכולם!
טענה זו היא אומנת דתית אך היא בהחלט יכולה להתפרש גם כפוליטית שכן הדבר יכול לשרת את האינטרסים הללו.
איידלמן אלכסנדר
טענתו של קורח הייתה – בעם ישראל כולם קדושים, אז למה צריך מנהיג (חלק) . בגלל זה הוא שואל 2 שאלות ( לגבי המזוזה וספר תורה , וציצית שכולה תכלת) – כלומר אם הפרשה שמופיעה במזוזה היא חלק מהתורה ויש לך בתוך הבית את ספר התורה שכולל פרשה זו , אז למה צריך את המזוזה . כנ"ל לגבי הטלית שכולה תכלת. אם עם ישראל כולו קדוש אז למה צריך מנהיג ? המאבק הוא פוליטי ( קורח רצה לקבל "תקפיד בממשלה" ) שמתלבש על שורש דתי .
פורת אלעד
טענת קורח הייתה שמשה טועה ולמעשה אין מישהו שהוא מעל העם,לא השם הוא זה שמינה אותה ורמר לו שיש כוהנים ,כולם לכאורה שווים.
לדעתי אין ספק שמדובר במהלך פוליטי מובהק, קורח לא היה נמנה עם הכהנים שהיו בעלי מעמד שאליו הוא רצה גם להשתייך..
חניה בת-אל
טענתו של קורח הייתה שבעם היהודי, עם ישראל כולם קדושים ושווים ואין צורך למנהיג. עולות שתי שאלות בהקשר של מזוזה וספר תורה וציצית תכלת. בשאלה למה צריך אותם אם יש בבית תורה והכיתוב במזוזה חלק מהתורה. המאבק הוא פוליטי בהקשר דתי
מתן סומר
הטענה של קורח היא שאין צורך במעמדות מול הקדושה – כולם שווים בפני האל
חתן תומר שמעון
טענתו של קורח הייתה כי משה ואהרון מתנשאים על העם.
מודגש כי אין צורך בהיררכיה למה עליהם להתנשא מעל כולם?
בללי מור
טענתו של קורח היתה כי משה ואהרון מתנשאים על העם, אין צורך במעמדות- כולם שווים לפני אלוהים
דהן ברוריה
קורח תובע שוויוניות ומייצג קבוצה לכאורה מקופחת.
בורפקר רועי
קורח טען שכל עדת בני ישראל קדושים ולא רק הכוהנים.
בכך קורח חולק על המעמדות וביחוס שבעבודה האל שלדעתו צריכה להיות שיוויונית
נתן עוקבי
רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'.
קורח ועדתו טוענים שאין שום מעמדות וכל העדה יכולים להגיע לקדושה וטענתם מדוע תתנשאו על קהל ה'?
הם טוענים שאין שום היררכיה\מעמדות ולכן המאבק הוא דתי.
אבו יפעת
קורח טען כי משה ואהרון נותנים תנאים לעם אשר המאבק מוגדר דתי משום שמדובר במחיצות לה נתן אפשרות שאין מחיצות והגישה אליו חופשית אין צורך במעמדים ואין צורך להתנשא מעל כולם.
נתן יקוטי
קורח מייצג קוצה מקופחת והוא טוען שכולם שווים ולא רק הכהנים.
תייסיר סלאמה
טענתו של קורח היא למה שאלוהים לא יהיה של כולם למה להתנשא והטענה היא דתית
ברקוביץ אורי
הוא טוען שלא רק הכוהנים רוצים להיות קדושים, אלא כל העם קדושים.
אלוני אחיה
מדוע הם מורמים מעם ונבחרו? מדוע לא בצורה "דמוקרטית"
ניב מוסברג
כולם רוצים להיות בני האל קדושים, אלוהים לא "שייך" לכולם
גרה בגי חגי
הכוהנים מתנסים על העם והאלוהים נצא בכול מקום
הופס מי דן חיים
לכוהנים אין סיבה להתנשא על העם כי אלוהים נמצא בכל מקום ולכן כולם קדושים
הופס מי דן חיים
לכוהנים אין סיבה להתנשא על העם כי אלוהים נמצא בכל מקום ולכן כולם קדושים
אהרון ישראל
קורח טוען שמשה מחזיק בכל ומתנשא מעל כולם. זוהי טענה פוליטית מפני שהוא בעצמו היה נשיא שבט מורם מעם.
דדון אושרי
קורח טען שאין צורך בהיררכיה וכולם שווים. זה כן פוליטי כי הוא עצמו היה מורם מעם לפני המחלוקת.
רוס דור
קורח לא מרוצה וחושב שהמינוייםהם פוליטים בגלל הקירבה למשה, הוא חושב שה' נמצא בכל מקום וכולם יכולים למלא את התפקיד. כולם קדושים.
בן מואייל אריק
קורח כועס על כך שמשה ואהרון מתגאים ולוקחים את התפקידים החשובים בעם.
המאבק הוא מאבק של כבוד. אם קורח ועדתו היו אוחזים במקום אמוני לנוכח כל הניסים שעברו עם משה, הוא מבין כי זהו דבר השם ולא בחירתו של משה. העימות הוא אכן פוליטי ומעמדי
מזרחי אורן
טענתו של קורח הייתה כי משה ואהרון מתנשאים על העם.
המאבק הוא משחקי אגו וכבוד.
קורח מייצג את פשוטי העם וטוען שכולם שווים